moment bezwładności półkola

odzyskać miasto

Temat: Wyjscie z poslizgu


| Hm.. dlaczego nie musi ?
| Co z bilansem sil pionowych ? naciski powinny sie sumowac do ciezaru
| MZ niekoniecznie. "Dodatkowy" nacisk na jednej osi dostajesz od
bezwladnosci
| auta "przelozonej" na skladowa pionowa wskutek tarcia opon na drugiej


osi.


Owszem, jest to mozliwe, jesli srodek ciezkosci sie obnizy.


MZ niekoniecznie, tak jak napisales nizej -sztywne auto (chyba za bardzo
zmierzam do warunkow idalnych, ale wtedy latwiej jest mi to sobie wyobrazic)
i suma naciskow bedzie wieksza od ciezaru. Na dodatek (w przypadku hamowania
tylko recznym) nacisk tylnej osi na podloze sie nie zmienia.


| Wyobraz sobie nieskonczenie wielka przyczepnosc opon + mega hiper reczny.
| Pomykasz naprawde ostro, zaciagasz reczny. Przednie kola wepchnie ci pod
| asfalt (albo zlamie auto na pol), ale nie ma bola, zeby podnioslo tyl nad
| droge.
To teraz jeszcze wyobraz sobie twarde zawieszenienie  - przod sie nie
ugnie, albo ugnie minimalnie.


Tak bedzie w rzeczywistosci, bo predzej stracimy przyczepnosc tylnych kol,
niz wytworzymy taki moment hamujacy, ktory na dlugosci auta "wytworzy"
odpowiednio duza sile dociskajaca przod. Uwazam jednak, ze hamowanie recznym
zawsze dociazy przod, chyba ze efekt "siadniecia" tylnego zawieszenia
(zwiazany z odlegloscia osi obrotu kola od osi obrotu wahacza) na tyle
zmieni rozklad masy iz bedzie przewazal (w co watpie).


Źródło: topranking.pl/1605/wyjscie,z,poslizgu.php


Temat: Moment obrotowy


Robert Redziak <spam@supersonic.plukwa.netwrote:
 Znaczy liczy się też to, co na górze? Nic z tego nie rozumiem.
 Auto ma sporą rozpiętość (moment pewnie w okolicach 2krpm,
 koniec około 4krpm), płaski przebieg i duży moment. I kończy
 się szybko? Przecie liczył niskopołożony wielki moment i go nie
 starcza?


Brakło przecinka - Cyprian cos miał nie tak ze sterowaniem silnika,
mówił, że mu turbina prawie nie działa. W efekcie było dokładnie tak,
jak pisałem - start, Escort pół długości z przodu, kucnięcie i pół
długości z tyłu, kiedy ja dochodzę do obrotów maksa dochodzi mnie,
zapinam dwa i Escort odpada. Niebagatelny jest również wpływ
bezwładności silnika, który oddaje energię z wału i koła zapasowego
zmniejszając obroty z 5500 do 3200.


Źródło: topranking.pl/1610/moment,obrotowy.php


Temat: Mity o mocy, momencie i zuzyciu paliwa


On Fri, 30 Jun 2000 11:17:49 GMT, Fakir (z domku) wrote:
No, to nieprawda. Moc = zdolność wykonania pracy w czasie
Aby rozpedzic samochod od 0-100km/h na przyklad potrzebna jest
konkretna moc, a nie moment na silniku.


Moze nie tyle moc co energia. A jesli chcemy rozpedzic szybko -
to trzeba silnik o duzej mocy, zeby potrzebna energie
dostarczyl w krotkim czasie ...
W praktyce jest jeszcze bardziej skomplikowane, bo dochodzi
moc ktora pokonuje sie opory powietrza..


Dodatkowo nalezy uwzglednić, że rozpędzana  jest nie tyle masa pojazdu,
ile tzw. masa zredukowana, czyli masa + momenty bezwładności.
Na niskich biegach może się okazać, że to momenty bezwladności
kół są najistotniejsze!


Nie kol, tylko silnika!
Kola sie kreca tak samo proporcjonalnie do predkosci na kazdym biegu.
Podobnie dyfer, wal, walek zdawczy skrzyni. Natomiast silnik sprzeglo
i pol skrzynki zaleza od biegu..

W praktyce od II biegu w zwyz sa to znikome roznice ... poza tym
mam dziwne wrazenie ze energia na rozpedzanie silnika sie nie
marnuje - po zmianie biegu silnik ja odda..

J.


Źródło: topranking.pl/1627/mity,o,mocy,momencie,i,zuzyciu,paliwa.php


Temat: pojazdy szynowe...
On the news Darek W. <axel@poczta.pop.plwrote:


Takie kola zamachowe umieszcza sie poziomo wiec efekt zyroskopowy nie
przeszkadza przy skrecaniu (nawet bedzie w pewnym stopniu zwiekszal
bezpieczenstwo utrudniajac przewócenie sie pojazdu :-)).


Jasne, ale tramwaj mocno kolysze sie na torowisku, co mocno nadwyrezaloby
mocowanie takiego 'zyroskopu', albo tez tramwaj odrywalby sie od torowiska
podazajac za 'zyroskopem'.


Mozliwosc wyrwania
sie kola z zawieszenia jest znikoma.


Moze jakies dowody, analizy, symulacje ?


To musialaby byc potezna katastrofa, a
to przy predkosciach osiaganych w ruchu miejskim raczej nie grozi.


Wystarczy, ze z predkoscia 40 km/h rabnie w stojaca na torowisku ciezarowke, a
policz sobie jakie sily bezwladnosci podzialaja na kolo zamachowe o masie
gdzies kolo pol tony i ktore w tym momencie dysponuje np. 50kW zmagazynowanej
mocy(energii).

(STS)


Źródło: topranking.pl/1829/pojazdy,szynowe.php


Temat: pojazdy szynowe...
On the news <wald@cbr.tpsa.plwrote:


| policz sobie jakie sily bezwladnosci podzialaja na kolo zamachowe o masie
| gdzies kolo pol tony i ktore w tym momencie dysponuje np. 50kW
| magazynowanej mocy(energii).

| (STS)

Magazynujemy energie a nie moc, liczymy to w J, kJ MJ itp.

Waldzio


:-))
Owszem, magazynujemy energie, ktora potrafi oddac jej strumien w postaci
mocy - wiem, ale zauwaz, ze podanie ilosci zmagazynowanej energii nie jest
najlepszym przykladem, przez co podalem mase kola zamachowego, a czytelnik
moze oszacowac, ze nie bedzie ono mialo wiekszej srednicy niz szerokosc
tramwaju i jakies rozsadna predkosc obrotowa, to sobie z mocy i energie
zgromadzona oszacuje.
Przyklad z moca potrafi dac nam odczucie, ze to jakby poltonowy samochod sie
urwal, ponadto wyposazony w silnik 50-o kilowatowy, a to juz sie 'czuje'.

P.S. Zauwaz, ze dalem w nawiasie slowo (energii).

(STS)


Źródło: topranking.pl/1829/pojazdy,szynowe.php


Temat: Program do obliczania środka ciężkości, momentów bezwładności.
Witam
Może posiada ktoś namiary na jakiś prosty programik, który oblicza środki
ciężkości, pole powierzchni, momenty bezwładności dowolnych figur płaskich?
Głównie chodzi mi o przekroje jakie ćwiczy się na studiach, czyli np.
kwadrat złączony z półkolem, trójkątem itp.

Pozdrawiam


Źródło: topranking.pl/1835/program,do,obliczania,srodka,ciezkosci.php


Temat: Program do obliczania środka ciężkości, momentów bezwładności.
_chab_ napisał(a):


Witam
Może posiada ktoś namiary na jakiś prosty programik, który oblicza środki
ciężkości, pole powierzchni, momenty bezwładności dowolnych figur płaskich?
Głównie chodzi mi o przekroje jakie ćwiczy się na studiach, czyli np.
kwadrat złączony z półkolem, trójkątem itp.

Pozdrawiam


Możesz wyliczyć w AutoCADzie

R.R


Źródło: topranking.pl/1835/program,do,obliczania,srodka,ciezkosci.php


Temat: Program do obliczania środka ciężkości, momentów bezwładności.

Witam,

Proponuję narysowanie figury w np; AutoCAD i wylistowanie własności. Program
policzy pole, obwód, środek cieżkości i momenty bezw., momenty odśrodkowe,
promienie bezwładnosci, momenty główne)
Niestety AutoCAD nie zalicza się do "prostych programów" :)

Pozdrawiam,

Tomasz Przymusiak


Witam
Może posiada ktoś namiary na jakiś prosty programik, który oblicza środki
ciężkości, pole powierzchni, momenty bezwładności dowolnych figur
płaskich?
Głównie chodzi mi o przekroje jakie ćwiczy się na studiach, czyli np.
kwadrat złączony z półkolem, trójkątem itp.

Pozdrawiam



Źródło: topranking.pl/1835/program,do,obliczania,srodka,ciezkosci.php


Temat: Program do obliczania środka ciężkości, momentów bezwładności.


Witam
Może posiada ktoś namiary na jakiś prosty programik, który oblicza środki
ciężkości, pole powierzchni, momenty bezwładności dowolnych figur
płaskich?
Głównie chodzi mi o przekroje jakie ćwiczy się na studiach, czyli np.
kwadrat złączony z półkolem, trójkątem itp.


Można to dosyć prosto zmajstrować w excelu, kiedyś miałem gotowca do tego
ale to było już dosyć dawno.


Źródło: topranking.pl/1835/program,do,obliczania,srodka,ciezkosci.php


Temat: Program do obliczania środka ciężkości, momentów bezwładności.
_chab_ <wpiszc@wp.plnapisał(a):

Może posiada ktoś namiary na jakiś prosty programik, który oblicza środki
ciężkości, pole powierzchni, momenty bezwładności dowolnych figur płaskich?
Głównie chodzi mi o przekroje jakie ćwiczy się na studiach, czyli np.
kwadrat złączony z półkolem, trójkątem itp.


Tu są rózne darmowe programy 3d :
http://www.freebyte.com/cad/cad.htm

Może jakiś się nada?

WM


Źródło: topranking.pl/1835/program,do,obliczania,srodka,ciezkosci.php


Temat: Program do obliczania środka ciężkości, momentów bezwładności.

_chab_ wrote:
Witam
Może posiada ktoś namiary na jakiś prosty programik, który oblicza środki
ciężkości, pole powierzchni, momenty bezwładności dowolnych figur płaskich?
Głównie chodzi mi o przekroje jakie ćwiczy się na studiach, czyli np.
kwadrat złączony z półkolem, trójkątem itp.

Pozdrawiam


Ja mam taki program. Sluze generalnie do robienia rozkrojow blach ale
rowniez liczy to, co chcesz. Podeslij rysunek figury to sie nim przelece.

Wiktor


Źródło: topranking.pl/1835/program,do,obliczania,srodka,ciezkosci.php


Temat: Program do obliczania środka ciężkości, momentów bezwładności.
cze wejdz na stronke http://www.rmwin.one.pl/

Wiktor napisał(a):

_chab_ wrote:
| Witam
| Może posiada ktoś namiary na jakiś prosty programik, który oblicza środki
| ciężkości, pole powierzchni, momenty bezwładności dowolnych figur
| płaskich?
| Głównie chodzi mi o przekroje jakie ćwiczy się na studiach, czyli np.
| kwadrat złączony z półkolem, trójkątem itp.

| Pozdrawiam

Ja mam taki program. Sluze generalnie do robienia rozkrojow blach ale
rowniez liczy to, co chcesz. Podeslij rysunek figury to sie nim przelece.

Wiktor



Źródło: topranking.pl/1835/program,do,obliczania,srodka,ciezkosci.php


Temat: Mity o mocy, momencie i zuzyciu paliwa


"J.F." wrote:

On Fri, 30 Jun 2000 11:17:49 GMT, Fakir (z domku) wrote:
| No, to nieprawda. Moc = zdolność wykonania pracy w czasie
| Aby rozpedzic samochod od 0-100km/h na przyklad potrzebna jest
| konkretna moc, a nie moment na silniku.

Moze nie tyle moc co energia. A jesli chcemy rozpedzic szybko -
to trzeba silnik o duzej mocy, zeby potrzebna energie
dostarczyl w krotkim czasie ...


Napisałem dokładnie to samo, lecz innymi słowy :-)


W praktyce jest jeszcze bardziej skomplikowane, bo dochodzi
moc ktora pokonuje sie opory powietrza..


I inne opory ruchu, wiatr ma też nie bagatelny wpływ
nie mówiąc o pochyleniu jezdni ...


| Dodatkowo nalezy uwzglednić, że rozpędzana  jest nie tyle masa pojazdu,
| ile tzw. masa zredukowana, czyli masa + momenty bezwładności.
| Na niskich biegach może się okazać, że to momenty bezwladności
| kół są najistotniejsze!

Nie kol, tylko silnika!
Kola sie kreca tak samo proporcjonalnie do predkosci na kazdym biegu.
Podobnie dyfer, wal, walek zdawczy skrzyni. Natomiast silnik sprzeglo
i pol skrzynki zaleza od biegu..


Oczywiście, masz rację, że moment bezwładności kół nie zależy od biegu.
Ale nadal jest on istotnym czynnikiem, zwłaszcza w małych i lekkich
samochodach. Szczególnie na wyzszych biegach.


W praktyce od II biegu w zwyz sa to znikome roznice ... poza tym
mam dziwne wrazenie ze energia na rozpedzanie silnika sie nie
marnuje - po zmianie biegu silnik ja odda..


Tez tak sądzę, a co więcej mozna przecież ją zmagazynować _przed_
startem rozpędzając silnik do max. obrotów - i tak zresztą się
często robi tam, gdzie szybki start ma znaczenie. Tylko
przeguby muszą być mocne, aby przeżyć kopa  ...

Ale jednakże przy rozważaniu pzyspieszenia chwilowego, trzeba
te bezwładności uwzględniać.


Źródło: topranking.pl/1627/mity,o,mocy,momencie,i,zuzyciu,paliwa.php


Temat: wypelniacz
Witam!

Prawde mowiac, nie mam pomyslu nie wiem czy to dobra grupa, wiec jesli
zle trafilem, to przepraszam, ale do rzeczy o co mi chodzi:

Problem mam nastepujacy, w urzadzeniu mam walec pelniacy m.in. role
kola zamachowego, jednak jak sie okazalo jest za lekki (scislej jego
moment bezwladnosci jest za maly), koszt dorobienia nowego jest duzy i
przedewszystkim bedzie to dlugo trwalo. Walec porusza sie z dosyc
duzymi predkoscmi obrotowymi do  3000 obr / min , jest to rura fi 40cm
w ktorej osiowo osadzony jest wal, i  przegrody (perfrowoane). Pierwszy
pomysl z wypelnieniem tego walca byl, aby zalac go najnormalniej w
zyciu betonem, jednak z tego co sie zorientowalem beton jest
higroskopijny co uniemozliwi poprawne wywazenie walca (jesli postoi on
kilka dni to woda zawarta w betonie podda sie grawitacji) poradzono mi,
ze najlepiej bedzie wykorzystac jakas zywice. I tutaj mam prosbe o
doradzenie, co wykorzystac do tego celu...

Wymagania sa takie, ciezar powyzej 1kg / 1dm^3 a najlepiej okolice 2kg
/ 1dm^3, niehigroskopijne, jednorodne, z mozliwie jaknajmniejszym
skurczem podczas twardnienia i dosyc wytrzymale (zeby nie napieralo
zbytnio na scianki przy tych 3000rpm - walec ma srednice 40cm - scianka
1cm, jesli by sie rozerwalo przy 3000rpm to podejrzewam, ze zmiecie pol
hali z personelem), z drugiej strony nie moze byc zbyt twarde, zeby sie
czasem nie pokruszylo od drgan, do tego "stosunkowo" tanie przy zakupie
hurtowym (beczka 200l ? ;) ), moze cos popularnego w handlu, nie wiem
jakas samopoziomujaca podloga warsztatowa ???

Z gory dziekuje za wszelkie odpowiedzi.


Źródło: topranking.pl/1817/11,wypelniacz.php


Temat: pojazdy szynowe...


On the news <wald@cbr.tpsa.plwrote:

| policz sobie jakie sily bezwladnosci podzialaja na kolo zamachowe o masie
| gdzies kolo pol tony i ktore w tym momencie dysponuje np. 50kW
| magazynowanej mocy(energii).

| (STS)

| Magazynujemy energie a nie moc, liczymy to w J, kJ MJ itp.

| Waldzio

:-))
Owszem, magazynujemy energie, ktora potrafi oddac jej strumien w postaci
mocy - wiem, ale zauwaz, ze podanie ilosci zmagazynowanej energii nie jest
najlepszym przykladem, przez co podalem mase kola zamachowego, a czytelnik
moze oszacowac, ze nie bedzie ono mialo wiekszej srednicy niz szerokosc
tramwaju i jakies rozsadna predkosc obrotowa, to sobie z mocy i energie
zgromadzona oszacuje.
Przyklad z moca potrafi dac nam odczucie, ze to jakby poltonowy samochod sie
urwal, ponadto wyposazony w silnik 50-o kilowatowy, a to juz sie 'czuje'.

P.S. Zauwaz, ze dalem w nawiasie slowo (energii).

(STS)


Przyznaje bez bicia ze sie czepiam, ale do mnie lepiej jednak
przemawialoby podanie energii w kole zamachowym jaka trzeba wytracic
podczas kraksy pojazdu. Przypuszczam ze dopuszczone do ruchu moglyby
byc tylko takie konstrukcje w ktorych obudowa "akumulatora"
zaabsorbowalaby bez zniszczenia energie zawarta w kole, nawet gdyby
z jakichs przyczyn rozlecialo sie na kawalki.

Pozostaje problem momentu pedu. Oczywistym rozwiazaniem jest tutaj
uklad dwoch wspolosiowych kol zamachowych obracajacych sie
w przeciwnych kierunkach (moment pedu calosci = 0).

Ciekaw jestem czy rozwazano gdzies takie rozwiazania i z jakim
skutkiem? (podejrzewam ze tak, bo w tej branzy chyba wszystko
juz bylo).

Pozdrowienia, Waldzio.


Źródło: topranking.pl/1829/pojazdy,szynowe.php